pirmdiena, 2021. gada 11. janvāris

Kāpēc es atskakos no Whatsapp

 Dažas dienas atpakaļ Whatsapp vajadzēja apstiprināt jauno privātuma politiku, kura ir radījusi diskusijas, tapuši raksti, viedokļi.

Lielākā daļa noteikumiem vispār nepievērš uzmanību un vienkārši piekrīt (nezinu, kurš teicis, bet lielākie meli ir kad aplikācijās ieklikšķina “esmu izlasījis noteikumus un tiem piekrītu”). Daļa saprot, uz ko parakstās, jo “es esmu neinteresants, lai vāc datus”, “visi lielie giganti (Google, Facebook utml.) tāpat vāc datus, pat ja es to negribu”, GDPR aizliedz ievākt datus un mēs ar to esam pasargāti utml.

Es atļaušos ielikt dažas ekrāna kopijas no Twitter. Šie visi ir publiski izlasāmi Twitter-ī:



Kādēļ es atsakos no Whatsapp? Lai mazinātu to gigantu skaitu, kas var ievākt informāciju par mani, manu telefonu, maniem telefona lietošanas paradumiem, ar citiem cilvēkiem saistīto informāciju un mazinātu informācijas apjomu, ko par mani var ievākt. Tajā pat laikā es apzinos, ka dati tiek ievākti un mēs neesam no tā pasargāti. Es tikai samazināt to aplikāciju skaitu, ko izmantoju, kam dodu piekļuvi saviem datiem.

Es uz to visu skatos šādi. Mums katram ir sava dzīves vieta, savs mājoklis. Kad nāk vakars, tumsa, es aizveru tumšos aizkarus. Iemesls, lai svešie neskatās pa logu, neredz, kas notiek vai kas ir manā mājoklī. Es aizslēdzu arī mājokļa durvis, lai nevēlamie nenāktu mājās. (Zinu, zinu… aizslēgtas durvis ir problēma mums pašiem, bet ne zagļiem. Viņi durvis prot atmūķēt sekunžu laikā). Es uzlieku kādu ierīci pagalmā, piemēram, robotiņu novērotāju, kurš man ziņo, ka nāk svešie. Robotiņš saka, “ja Tu atstāsi aizkarus vaļā, es Tev varēšu padot ziņu ne tikai ar skaņu, bet arī ar spožu gaismu un regulāri iedoši bildes ar to, kas notiek Tavā pagalmā”. Es domāju: “It kā jau labi, bet es jau varu atrasties citā istabā un gaismu neredzēt. Man pietiks ar skaņu. Bildes - nu jā... būtu interesanti, bet cik daudzās es redzēšu tukšu pagalmu vai arī tur tiešām būs kas cits? Palides, nē.”. Robotiņš neapmierināts, jo patiesībā grib redzēt, kas notiek manā mājoklī. Pienāk brīdis un robotiņš saka: “Es Tev kalpošu, bet turpmāk aizkarus nebūs iespējams aizvērt”, jo Robotiņš ir panācis, ka viņš nosaka vai aizkarus var vai nevar aizvērt. Mana izvēle – ja es nevēlos, lai aizkari ir vaļā, es metu robotiņu miskastē tālu no mājas un aizveru aizkarus.

Protams, tas nenozīmē, ka par mani tagad neviens neko nezina. Liela daļa tāpat zina, kur es dzīvoju, kā mani sauc, kāda es izskatos…, bet aizkari manā mājā ir ciet un par manu esamību un notiekošo mājās var spriest tikai pēc siluetiem un ieslēgtām vai izslēgtām gaismām… un pēc vēl dažām pazīmēm, kas ir ap māju.

Līdz ar to… es metu “robotiņu” jeb Wahtsapp miskastē. Apzinos, ka es palieku kā kontaktpersona citu cilvēku telefonos, kuriem ir Whatsapp, Facebook u.c. un ka info par mani tāpat tiek ievākta. Bet es no savas puses piedomāju, ko es varu darīt, lai “robotiņš” ievāktu pēc iespējas mazāk informāciju par mani.

Man žēl, ka šie lielie gignati mūs, lietotājus ir "uzsēdinājuši uz adatas". Saziņa ir neatņemama dzīves sastāvdaļa. Un atteikšanās šajā gadījumā no Whatsapp ir sāpīga. Man gribētos, lai tie, kam ir ietekme un daudz kontaktu, pirmie pasaka - man rūp tas datu apjoms, ko par mani un maniem kontaktiem ievāc. Tādēļ es pāreju uz citu aplikāciju. Bet tas ir laikietilpīgi un problemātiski. Tādēļ cilvēki izvēlas palikt pie esošā, jo tā ir vienkāršāk.

Rakstu par Whatsapp un privātumu ir daudz. Zemāk iekopēju linkus uz 3 rakstiem par šo tēmu. iespējams interesantākais ir 2., kurā ir apkopojoša bilde ar dažām aplikācijām un informāciju, kuru tā ievāc.

-  WhatsApp Has Shared Your Data With Facebook for Years, Actually: https://www.wired.com/story/whatsapp-facebook-data-share-notification/. Raksts parāda vēsturi un datu ievākšanu, dalīšanos ar tiem ar citiem Facebook produktiem. Ko maina vai nemaina jaunā WhatsApp Privacy policy,

- WhatsApp Beaten By Apple’s New iMessage Privacy Update https://www.forbes.com/sites/zakdoffman/2021/01/03/whatsapp-beaten-by-apples-new-imessage-update-for-iphone-users/. Vērtīgākais šajā rakstā ir beigās ieliktā bilde ar salīdzinājumu dažiem App-iem kādus datus tie ievāc.

- WhatsApp gives users an ultimatum: Share data with Facebook or stop using the app: https://arstechnica.com/tech-policy/2021/01/whatsapp-users-must-share-their-data-with-facebook-or-stop-using-the-app/

Nav komentāru: